Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2009

Κλίμακα pH – οξύτητα

Πόσο όξινο είναι ένα διάλυμα ;
Για να απαντήσουμε σ’ αυτήν την ερώτηση πρέπει να σκεφτούμε λίγο αυτά που είπε ο Arrhenius.
Ένα οξύ όταν διαλυθεί στο νερό δίνει Η+ άρα όσα περισσότερα Η+ έχει ένα διάλυμα (σε δεδομένο όγκο) θα είναι πιο όξινο.
image
Για να μπορέσουμε να άμεσα να μετρήσουμε πόσο όξινο είναι ένα διάλυμα χρησιμοποιούμε την κλίμακα του pH. Όσο μικρότερο το pH ενός διαλύματος τόσο πιο όξινο είναι αυτό.
Τα όξινα δ/τα έχουν pH <7
 clip_image001
Η παραπάνω κλίμακα εφαρμόζεται για τη θερμοκρασία των θ=250 C
image
 Ποιο το pH του καθαρού νερού ;
Στο καθαρό νερό υπάρχει πολύ μικρός αριθμός Η+ τα οποία προέρχονται από :   H2O → H+ + OH-
Ο αριθμός Η+ = αριθμό OH-
Το pH του καθαρού νερού σε θ=250 C  είναι ίσο με 7 (pH=7). Τα διαλύματα που έχουν pΗ=7 ονομάζονται ουδέτερα δ/τα.
Στα όξινα δ/τα υπερισχύουν τα Η+ σε σχέση με τα OH- . Δηλαδή ισχύει : αριθμός Η+ >αριθμός OHκαι pH<7.
Αν προσθέσουμε νερό (αραίωση) σ’ ένα όξινο δ/μα το pH του  αυξάνεται και τείνει προς το 7.
Μέτρηση του pH ενός δ/τος.
Η μέτρηση το pH ενός δ/τος γίνεται με :
Ι. Δείκτεςimage
ΙΙ. πεχαμετρικά χαρτιά
ΙΙΙ. πεχάμετρο ( ακριβέστερα αποτελέσματα).
image
 Ερωτήσεις
1. Διαθέτουμε δύο υδατικά δ/τα:
Δ1: δ/μα με pH=3 και Δ2: δ/μα με pH=2 .
α. Ποιο από τα δύο δ/τα είναι πιο όξινο ; Τι εννοούμε όταν λέμε ότι το δ/μα είναι πιο όξινο σε σχάση με ένα άλλο; 
β. Σε ποιο από τα δύο δ/τα πρέπει να προσθέσουμε νερό έτσι ώστε να αποκτήσουν και τα δύο δ/τα την ίδια τιμή pH;
Όλα τα δ/τα έχουν θ=250C.
2. Να γίνει η αντιστοίχηση μεταξύ των δ/των της στήλης Α με τα pH της στήλης Β (θ=250C)
Στήλη Α
Στήλη Β
1. Αραιό δ/μα ΗCℓ
1
2. πυκνό δ/μα ΗCℓ
3
3. πολύ αραιό δ/μα ΗCℓ
5

7

12
3. Τι pH θα έχει το εμφιαλωμένο νερό; Αν το νερό αυτό ψυχθεί πως θα μεταβληθεί η τιμή του pH του; (θέλει λίγο ψάξιμο).

Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2009

Γ΄ γυμνασίου : Οξέα

Οξέα ΗxΑ (Acid)

Λεμόνι , αναψυκτικά , γαλακτικό οξύ , ξίδι και άλλα πολλά οξέα που έχουν σχέση με την καθημερινή μας ζωή .

image image image 

Θειικό οξύ :vitriol, oil of vitriol, sulfuric acid, sulphuric acid μεθανικό οξύ : formic acid γαλακτικό οξύ :lactic acid , κιτρικό οξύ :citric acid

imageimage image

Τα οξέα παρουσιάζουν κοινές ιδιότητες (όξινος χαρακτήρας) :

  1. Έχουν ξινή γεύση.
  2. Αλλάζουν το χρώμα των δεικτών : αν προσθέσουμε μπλε της βρωμοθυμόλης σε διάλυμα οξέος θα γίνει ΚΙΤΡΙΝΟ. Το βάμμα του ηλιοτροπίου γίνεται ΚΟΚΚΙΝΟ.
  3. Αντιδρούν με ανθρακικά άλατα και ελευθερώνουν αέριο CO2.

Na2CO3(s) + 2HCℓ(aq) →2NaCℓ(aq) + CO2(g) + H2O(ℓ)

Πείραμα : σόδα (ή κιμωλία) και χυμός λεμονιού.

  1. Ορισμένα μέταλλα αντιδρούν με τα οξέα και ελευθερώνουν αέριο Η2.

Πείραμα : Ζn και δ/μα υδροχλωρίου ΗCℓ δηλ.

Ζn(s) + 2HCℓ(aq) → ZnCℓ2(aq) + H2(g)

Δείκτες είναι χρωστικές ουσίες που έχουν την ιδιότητα να μεταβάλλουν το χρώμα τους κατά την προσθήκη οξέων ή βάσεων. Οι περισσότεροι δείκτες είναι ουσίες που συναντάμε στη φύση και περιέχονται σε ορισμένα φυτικά προϊόντα (πχ. Κόκκινο λάχανο, τσάι κά).

image

Οξέα κατά Arrhenius

Οξέα ονομάζονται οι ενώσεις οι οποίες όταν διαλυθούν στο νερό δίνουν κατιόντα υδρογόνου (Η+).

Πχ.

■ Υδροχλώριο : HCℓ(aq) → H+(aq) + Cℓ-(aq)

■ Θειικό οξύ : Η2SO4(aq) → 2H+(aq) + SO42-(aq)

■ Νιτρικό οξύ : ΗΝΟ3(aq) → H+(aq) + ΝΟ3-(aq)

Παρατηρούμε ότι όλα τα οξέα δίνουν H+(aq) έτσι εξηγεί ο Arrhenius τις κοινές ιδιότητες των οξέων.

Ερωτήσεις ( θέλουν λίγο ψάξιμο)

  1. Ποιους άλλους δείκτες (πρωτολυτικούς) μπορούμε να συναντήσουμε στη φύση;
  2. Πως μπορούμε να διαπιστώσουμε αν το αέριο που ελευθερώνουν οι αντιδράσεις των οξέων με τα ανθρακικά άλατα είναι Η2 ή CO2;
  3. Ποια μέταλλα δεν αντιδρούν με τα οξέα; (δώστε δύο παραδείγματα)
  4. Αν προσθέσουμε ένα κομματάκι από φύλο Zn σε αραιό διάλυμα HCℓ σε ποιο σημείο σχηματίζονται οι πρώτες φυσαλίδες Η2 ;
  5. Τι θα συμβεί (αντίδραση) αν στο νερό διαλύσουμε τις παρακάτω ουσίες;

α. ΗBr   β. ΗCℓO4   γ. HI   δ. HCOOH    ε. H3PO4

Η οξύτητα όλων των διαλυμάτων των οξέων δεν είναι ίδια γιατί ; (to be continued)

Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2009

Καλή σχολική χρονιά

Καταγραφήdfgf

Καθηγητές, μαθητές  πρέπει  να δώσουμε τα δυνατά μας για μια νέα σχολική χρονιά  με νέους στόχους , με καλύτερη διάθεση για γνώση , με περισσότερη επικοινωνία  και φρέσκες ιδέες που θα μας κάνουν συνεπιβάτες στο απολαυστικό ταξίδι της γνώσης. Η εκπαίδευση είναι ένα “μαγικό παιχνίδι” που θα μας κάνει όλους πιο ευτυχισμένους και από την μεριά των δασκάλων και από τη μεριά των διδασκομένων.

Το παιχνίδι  αυτό δεν είναι εύκολο , έχει χαρές αλλά και απογοητεύσεις , αυτό δεν πρέπει να μας πτοεί . Πρέπει να μας δίνει μεγαλύτερο πείσμα για να  συνεχίσουμε τον αγώνα.

Πρέπει φέτος να έρθουν πιο κοντά οι μαθητές στη Χημεία αλλά και στις υπόλοιπες ΦΕ. Πώς; Η απάντηση είναι απλή αρκεί να εκμεταλλευτούμε τη δυναμική των Φ.Ε. την εικόνα , το πείραμα να συνδέσουμε τη γνώση με την καθημερινή ζωή , να δώσουμε έμπνευση στους μαθητές να γίνουν πιο δημιουργικοί.

Καλή αρχή